Self PR-ing

Citeam blogul lui Radu acum cateva zile, si am observat un articol care mi-a atras atentia, care facea oarecum o referire la posibilitatea de a folosi mess-ul ca un canal prin care poti transmite mesaje-reclama. Bine, nu specifica exact aceasta posibilitate, dar m-am simtit datoare sa va spun care a fost sursa generatoare a postului meu.
Cum ar fi sa vedem in dreptul dragutei "alinutzzzza:*:*:*:X"din lista de mess urmatorul mesaj:"noile Tampax, cu trei picaturi, numai la mine in cartier"?Dupa ce iti stergi cele trei lacrimi de ras, combinate cu o senzatie stearsa de scarba existentiala, incepi sa te gandesti incotro ne indreptam, si oare cat a primit Alinutzzza din lista de messenger ca sa afiseze asta la status. Apoi, rapid s-ar putea sa te gandesti: ca acest tip de advertising sa aiba un efect, ar trebui sa transmiti acest mesaj prin identificarea unor retele, si alegerea membrilor din aceasta retea de useri de messenger care vor fi purtatori de mesaj. Cam greu, nu? Dupa asta, mai intervine o alta ciudatenie, si anume: care ar fi impactul? Simplu, l-am concretizat in reactia de mai sus - ironie amestecata cu un strop de dezgust. Bine, recunosc, daca ai vedea acest status in dreptul unui "Alyn:*:D", probabil ca te-ai amuza, si ai lua totul in deradere. Tot nu e bine, nu? Ce vroiam eu sa arat prin sirul de exemplificari+interogatii&raspunsuri de mai sus era ca acest tip de advertising/on-line marketing ar fi cat se poate de inoportun in foarte multe cazuri. Cum de cele mai multe ori mesajul cu caracter comercial la status este destul de prost primit de ceilalti pe care ii ai in lista, ar trebui sa ne razgandim in ceea ce priveste posibilitatea utilizarii sale.
Totusi, nu se poate spune neaparat ca esecul in tipul asta de advertising este observabil in toate cazurile. Eu cred ca, momentan, messengerul este folosit cu doua scopuri:
  • schimb de informatii, conversatie
  • un fel special de self PR-ing
Ce vreau sa spun prin termenul de self PR-ing? Probabil ca mirositi sensul inca din termen. Sa dezvolt: la avatar iti pui o poza care te reprezinta(de obicei, sau doar in acel moment), statusul iti exprima o parere, o stare, niste versuri/o replica/blogul/un site preferat, sau activitatea curenta, pana si ID-ul este ales cu un scop, iti alegi denumirea care iti suna cel mai bine, care ti se pare ca iti imbraca personalitatea on-line. Prin toate astea, tu prezinti celorlalti o imagine a ta. Practic, incerci sa le arati celorlalti cate ceva din persoana ta, pentru a obtine o reactie. Problema este ca nu te intereseaza ce isi doresc ceilalti sa vada, ca sa se incadreze asta intr-un model elevat de PR, pentru ca totusi, messengerul este un mediu foarte special, in sensul ca una din coordonatele sale este tocmai senzatia ca este foarte personalizat, utilizatorul netinand cont de imaginea sa fata de alti useri. Alta problema ce s-ar ivi ar fi aceea ca nu intotdeauna promovam o imagine pozitiva, si PR-ul urmareste conturarea unei imagini pozitive. Dar, precum zice si Paul, atunci cand iti pui la status un indemn de genul "ia la m#$e", cei din lista incep sa aiba reactii cu privire la mirifica propozitie. Aici vin eu si zic, oare nu facem asta pentru ca dorim sa fim observati?Nu e si asta un fel de strategie?Intram aici in alt domeniu al comunicarii, cu activitati conexe PR-ului, si cu tactici similare.
Voi mai reveni cu alte detalii, si cu un printscreen al listei mele de messenger, in care se poate observa id-ul de "crashoverridegrl", poza cu "le chat noir"(ocazional), si linkul catre acest blog la status.;)


2 pareri:

mariusic spunea...

Dacă mesajul publicitar este destul de subtil, s-ar putea să aibă rezultate destul de bune. Evident că exemplul tău a fost unul nefericit, dar este un caz extrem. Gândeşte-te la câte lucruri se poate face reclamă fără să fii luat la mişto: maşini, băuturi răcoritoare, băuturi alcoolice, haine şi multe altele. Problema în schimb, în ce priveşte acest tip de publicitate, este că nu poate fi controlată de client (cine stă să îţi verifice ţie statusul toată ziua?) şi nici nu prea poate fi evaluată (cum măsori impactul?).

Rere spunea...

am mentionat si eu impactul, dar in ceea ce priveste verificarea statusului...lucrurile stau destul de relativ(daca e destul de scurt, exista sanse destul de mari sa fie observat, nu se pune problema de verificare, ci de simpla receptare involuntara). Da, recunosc, daca e destul de subtil, mesajul ar putea avea impact insa aici discutam putin lucrurile din sticluta, hai sa ne gandim la un exemplu concret!Pe de alta parte, recunosc ca sunt produse carora le poti face reclama, in stilul asta, si altora nu. Exemplul meu a fost un pic fortat, pentru argumentare, dar releva categoria aceea de produse mai sensibile in advertising.