Bassul, frate

Omul nu inseamna numai schimbare, nu? Ar fi imposibil sa ne schimbam continuu, fara sa pastram anumite coordonate definitorii. De aceea, ma gandesc ca aceste coordonate definitorii au un anumit corespondent in muzica, despre care se spune ca este la fel de veche precum sufletul omului. Sa indraznesc o schita de demers hermeneutic?
Din punct de vedere muzical, multi romani se pare ca in ultima vreme prezinta simptome de cameleon. Ascultand numai beaturile noi, tot ceea ce te face sa capeti un statut cat de cat acceptabil in societatea noastra cea plina de incastrari stereotipice, nu reusesc sa isi contureze un stil specific de muzica, in care sa se regaseasca mereu, care sa ii defineasca...Ma credeti? Eu inca nu m-am hotarat daca sa ma cred sau nu. Sunt constienta ca suna ciudat, dar cred ca privesc doar in aparenta, asa ca imi iau ochelarii cu lentile pentru profunzime, si imi incerc norocul.
Ca sa asculti un anumit tip de muzica, eu cred ca trebuie sa ai o anumita predispozitie pentru asta, sa simti un anumit tempo in rarunchi, sa fie concordant cu bataia inimii, sau cu ritmul respiratiei, cu frecventa pasilor sau a gandurilor. Ce sa mai comentam, tipul ala de muzica esti tu, in ceea ce ai mai special. Asa cum ne indragostim, la fel ne infratim cu un gen de muzica - rezonand.
Trec la urmatorul pas, si imi spun: Daca omul are nevoie de muzica, si daca se infrateste cu ea facand o asociere intre propria persoana si stilul melodiilor, atunci exista ceva comun intre stilurile aparent diferite pe care le accepta cei de care spuneam mai sus ca prezinta siptome de cameleon.
Imi vine in minte exemplul evident si raspandit de rabatari de stil muzical, si anume trecerea de la manele+pop la house+minimal. Spunand ca trebuie sa aiba ceva in comun, trec la atac.
Manelele se incadreaza intr-un stil complex, pentru ca au foarte multe influente, folosesc instrumente diverse, si uneori combinatii de limbi. Muzica pop este tot la fel de greu de definit, fiind caracterizata de versuri care prind, usoare, ritm simplu si dansant s.a.m.d. Atat muzica house cat si minimalul se incadreaza in stilul dance electronic.
Am dat peste solutia la incercarea mea de a gasi firul care le leaga intamplator. Vorbeam cu Vlad acum cateva zile despre ce anume crede el ca ii atrage pe cei care asculta manele la muzica asta. Raspunsul lui a fost: "bassul". Evrika?!!Da, asta era si firul care le leaga...basul, dat la maxim si la manele, si la house, care iti face sa tresalte pieptul cand il simti este piesa de legatura, si poate doar in combinatiile astea inedite si diferite in multe privinte, face ca devoratorii de astfel de genuri sa devina asa de rabatabili. La asta se adauga si influenta aparentelor, pe care am mentionat-o eu mai sus, insa nu cu rolul covarsitor pe care i-l atribuisem initial.

Asa cel mai probabil, se va naste si o alta combinatie muzicala, in care bassul puternic se va imbina curios cu alte instrumente, folosind tehnici cat mai colorate, care va atrage multi fani cu sange rece si colorit schimbator.